“Patiënten die ’s nachts komen zijn vaak dankbaar dat je er bent”

apothekersassistent

'DOORPAKKER' Olga Ahmad is apothekersassistente in de Maelsonapotheek in het Dijklander Ziekenhuis

De variatie in patiënten en medicijnen, de korte lijntjes met de artsen en zelfs de onregelmatige werktijden: Olga Ahmad-Commandeur is na tien jaar nog steeds enthousiast over haar werk als apothekersassistente in de Maelsonapotheek in het Dijklander Ziekenhuis. “Geen dag en geen werkweek is hetzelfde, we werken hard, maar het team is hecht en de avond- en nachtdiensten hebben ook hun voordelen.”

Jaren geleden raakte Olga door haar werk als assistent-drogist geïnspireerd om de opleiding tot apothekersassistent te gaan doen. “Ik had een cursus voor mijn werk gedaan, maar wilde eigenlijk nog veel meer weten over de medicijnen die we daar verkochten. Zo ontstond het idee om apothekersassistente te worden. Ik kon een opleiding van werken en leren volgen, wat voor mij ideaal was. In 2002 studeerde ik af, waarna ik eerst tien jaar in een openbare apotheek in Hoorn werkte. Daar had ik het naar mijn zin, maar ondertussen trouwde ik en kreeg ik kinderen. Via een oud-collega hoorde ik over het werken in een dienstapotheek, die ook ’s nachts en in het weekend open is. Dat leek mij heel handig, want dan kon ik werken op momenten dat mijn man thuis bij de kinderen was. Ik solliciteerde bij de Maelsonapotheek en begon daar in 2012. Het werkt nog steeds prima voor ons: de kinderen hoeven veel minder vaak naar de opvang, terwijl het nu ook weer niet zo is dat je hele weekenden weg bent of nooit ’s avonds thuis bent. Een bijkomend voordeel van onregelmatig werken is natuurlijk dat die uren extra betaald worden.”

 

Spannender

Het werken in een poliklinische apotheek is heel anders dan in een openbare, heeft Olga gemerkt. “Je hebt met heel andere soorten recepten te maken en de patiënten zijn veel diverser. In mijn vorige baan zag ik vaak dezelfde patiënten die om de paar maanden een nieuwe voorraad medicijnen kwamen ophalen. Na de eerste paar keer hoef je ze daar niets meer over te vertellen. Hier in het ziekenhuis heb je veel vaker eerste uitgiftes: mensen die na een ziekenhuisopname nieuwe medicijnen meekrijgen en daar nog niets over weten. Ook gaat het om heel andere soorten medicijnen; zo gaan alle kankermedicijnen van West-Friesland in principe langs ons heen. Dat maakt het werk spannender en ik vind het leuk om patiënten te kunnen helpen met de kennis die ik heb.”

Overleg met de arts

Ook de korte lijntjes in het ziekenhuis vindt Olga prettig. “Als apotheek ben je eindverantwoordelijk voor de medicijnen die je meegeeft. Dat betekent dat je voorgeschreven recepten altijd controleert. Hier in het ziekenhuis kunnen we zelf in het patiëntensysteem kijken, bijvoorbeeld om de labwaarden van een patiënt erbij te pakken. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat iemand een lage nierfunctie heeft, waardoor hij of zij beter een lagere dosering van een medicijn kan krijgen dan door de arts is voorgeschreven. En bij kinderen hangt de dosering af van hun gewicht; dat reken je altijd zelf ook even na. Twijfelen we ergens over, dan bellen we direct met de arts om te overleggen. Dat gebeurt echt wel regelmatig en dat maakt het werk extra interessant.”

Structuur

Op het moment werkt Olga drie dagen per week. “Hoewel het onregelmatige diensten zijn, zit er wel een bepaalde structuur in. Ik werk bijvoorbeeld per week één nachtdienst, één dagdienst en één avond- of weekenddienst. In principe krijgen we een maand van tevoren ons rooster, zodat je ruim op tijd weet waar je aan toe bent. Het bevalt me prima zo. Voor nieuwe mensen moet het overigens wel een bewuste keuze zijn: niet iedereen ziet het zitten om ‘s nachts te werken. Maar ik hoop op nieuwe collega’s die er net als ik de voordelen van zien.”

Hecht team

Olga is blij met het team van de apotheek. “De laatste tijd hebben we veel flexwerkers, vanwege het personeelstekort, waardoor het soms iets rommeliger gaat dan normaal. Maar het vaste team is hecht en er is een open sfeer waarin alles bespreekbaar is. Ook staan we voor elkaar klaar, bijvoorbeeld om bij ziekte onverwacht in te vallen of om een dienst te ruilen.”

Zelf is Olga een echte doorpakker in haar werk en dat hoopt ze ook terug te zien in nieuwe medewerkers. “Ik probeer altijd zo veel mogelijk werk te verzetten voor de collega die na mij komt. Omdat we 24 uur per dag open zijn, neem je altijd het werk van elkaar over. Als ik avonddienst heb, probeer ik in die periode al het achterstallige werk van de dagdienst af te krijgen, zodat de nachtdienst een goede start heeft. Het is fijn als onze toekomstige collega’s ook van aanpakken weten, initiatief tonen, zien wat er nog gedaan moet worden.” Als andere belangrijke eigenschappen noemt ze collegialiteit, openstaan voor het team en flexibel zijn.

Dankbaar

Haar werkgeluk vindt Olga vooral in het contact met patiënten. “Ik werk dus vaak ’s avonds of ’s nachts en op die momenten merk je dat mensen het extra waarderen dat je er voor ze bent. In principe komen ze van de spoedeisende hulp of de huisartsenpost, dus echt met een acute situatie. Ze halen dan bij ons bijvoorbeeld pijnstilling of antibiotica. Ze zijn echt dankbaar dat we open zijn en ze meteen terecht kunnen. ‘Jullie zijn hier ook niet voor niets’, zeg ik dan. Het is dan fijn om op zo’n situatie voor mensen klaar te staan.”

 

Bekijk de vacatures voor Paramedisch