Spannender
Het werken in een poliklinische apotheek is heel anders dan in een openbare, heeft Olga gemerkt. “Je hebt met heel andere soorten recepten te maken en de patiënten zijn veel diverser. In mijn vorige baan zag ik vaak dezelfde patiënten die om de paar maanden een nieuwe voorraad medicijnen kwamen ophalen. Na de eerste paar keer hoef je ze daar niets meer over te vertellen. Hier in het ziekenhuis heb je veel vaker eerste uitgiftes: mensen die na een ziekenhuisopname nieuwe medicijnen meekrijgen en daar nog niets over weten. Ook gaat het om heel andere soorten medicijnen; zo gaan alle kankermedicijnen van West-Friesland in principe langs ons heen. Dat maakt het werk spannender en ik vind het leuk om patiënten te kunnen helpen met de kennis die ik heb.”
Overleg met de arts
Ook de korte lijntjes in het ziekenhuis vindt Olga prettig. “Als apotheek ben je eindverantwoordelijk voor de medicijnen die je meegeeft. Dat betekent dat je voorgeschreven recepten altijd controleert. Hier in het ziekenhuis kunnen we zelf in het patiëntensysteem kijken, bijvoorbeeld om de labwaarden van een patiënt erbij te pakken. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat iemand een lage nierfunctie heeft, waardoor hij of zij beter een lagere dosering van een medicijn kan krijgen dan door de arts is voorgeschreven. En bij kinderen hangt de dosering af van hun gewicht; dat reken je altijd zelf ook even na. Twijfelen we ergens over, dan bellen we direct met de arts om te overleggen. Dat gebeurt echt wel regelmatig en dat maakt het werk extra interessant.”
Structuur
Op het moment werkt Olga drie dagen per week. “Hoewel het onregelmatige diensten zijn, zit er wel een bepaalde structuur in. Ik werk bijvoorbeeld per week één nachtdienst, één dagdienst en één avond- of weekenddienst. In principe krijgen we een maand van tevoren ons rooster, zodat je ruim op tijd weet waar je aan toe bent. Het bevalt me prima zo. Voor nieuwe mensen moet het overigens wel een bewuste keuze zijn: niet iedereen ziet het zitten om ‘s nachts te werken. Maar ik hoop op nieuwe collega’s die er net als ik de voordelen van zien.”
Hecht team
Olga is blij met het team van de apotheek. “De laatste tijd hebben we veel flexwerkers, vanwege het personeelstekort, waardoor het soms iets rommeliger gaat dan normaal. Maar het vaste team is hecht en er is een open sfeer waarin alles bespreekbaar is. Ook staan we voor elkaar klaar, bijvoorbeeld om bij ziekte onverwacht in te vallen of om een dienst te ruilen.”
Zelf is Olga een echte doorpakker in haar werk en dat hoopt ze ook terug te zien in nieuwe medewerkers. “Ik probeer altijd zo veel mogelijk werk te verzetten voor de collega die na mij komt. Omdat we 24 uur per dag open zijn, neem je altijd het werk van elkaar over. Als ik avonddienst heb, probeer ik in die periode al het achterstallige werk van de dagdienst af te krijgen, zodat de nachtdienst een goede start heeft. Het is fijn als onze toekomstige collega’s ook van aanpakken weten, initiatief tonen, zien wat er nog gedaan moet worden.” Als andere belangrijke eigenschappen noemt ze collegialiteit, openstaan voor het team en flexibel zijn.
Dankbaar
Haar werkgeluk vindt Olga vooral in het contact met patiënten. “Ik werk dus vaak ’s avonds of ’s nachts en op die momenten merk je dat mensen het extra waarderen dat je er voor ze bent. In principe komen ze van de spoedeisende hulp of de huisartsenpost, dus echt met een acute situatie. Ze halen dan bij ons bijvoorbeeld pijnstilling of antibiotica. Ze zijn echt dankbaar dat we open zijn en ze meteen terecht kunnen. ‘Jullie zijn hier ook niet voor niets’, zeg ik dan. Het is dan fijn om op zo’n situatie voor mensen klaar te staan.”