Van commercieel naar zorgsector
Armands loopbaan bij het Dijklander Ziekenhuis startte nota bene als patiënt. “Een jaar of acht geleden kreeg ik op de Polikliniek Revalidatie therapie na een operatie. Toen ter sprake kwam dat ik ICT’er was en net op zoek naar een andere baan, zei een van de zorgverleners dat ik wel bij het Dijklander kon solliciteren. Dat deed ik. Twee maanden later ging ik er aan de slag als servicedeskmedewerker en na nog drie maanden werd ik teamcoördinator. Op een gegeven moment ben ik gevraagd als service delivery manager. In die functie ben ik verantwoordelijk voor de bestaande ICT-dienstverlening op alle locaties van het Dijklander Ziekenhuis, dus in Hoorn, Purmerend, Enkhuizen en Volendam. Dat doe ik nu zo’n vijf jaar.”
Het was best een grote stap van de commerciële wereld naar de zorgsector. “Het grootste verschil is dat het werken in de zorg veel meer betekenis heeft. Alles wat we hier doen, ook in de ICT, komt uiteindelijk ten goede van de patiënt. Dat spreekt mij persoonlijk heel erg aan, hoewel ik me van tevoren nooit met de zorg bezig had gehouden. In mijn functie loop ik regelmatig door het ziekenhuis en zie ik met eigen ogen voor wie het belangrijk is dat er geen storingen in de netwerken zijn en dat de software van de medische apparaten werkt. Dat geeft echt voldoening.”
Procedures vastleggen
In zijn werk heeft Armand veel contact met de interne klanten: de afdelingen die allemaal te maken hebben met ICT-gerelateerde zaken, waaronder computers, software, netwerken en veel medische apparatuur. “En waar ICT-zaken spelen, daar kunnen ook incidenten optreden,” zegt Armand nuchter. “Als problemen langdurig spelen en hierdoor escaleren, kan er een beroep op mij worden gedaan. Samen met de ICT-collega’s en eventueel andere ondersteunende diensten ga ik op zoek naar een oplossing.” Ook het vastleggen van afspraken en procedures is een van Armands verantwoordelijkheden.
Overigens zijn de ICT-behoeften per werkplek in het ziekenhuis heel verschillend: “Een secretaresse heeft andere dingen nodig dan een arts die spreekuur houdt, om maar iets te noemen. Een tijdje geleden werd er op een onderzoeksafdeling een medische opstelling geïnstalleerd. Voor ons is dan van belang wat zo’n apparaat qua ICT moet kunnen. Welke software is er nodig? Moet hij op een vaste pc en op een netwerk zijn aangesloten? Moeten de onderzoeksresultaten rechtstreeks aan het elektronisch patiëntendossier worden gekoppeld?”
Uitdagingen
Een belangrijke uitdaging voor Armand en zijn directe collega’s ligt in de communicatie. “Zoals je thuis baalt als je internet of tv het niet doet, zo vinden onze collega’s het vaak ook heel vervelend wanneer er problemen zijn met de ICT op het werk. Een stukje empathisch vermogen is daarom handig bij deze functie. Ook als iets nu eenmaal niet snel verholpen kan worden, blijf ik mensen actief en eerlijk infomeren over de stand van zaken. Dat helpt vaak al.”
Andere uitdagingen liggen op het gebied van het up-to-date houden van zijn vakgerelateerde én zorgkennis. “Toen ik begon, wist ik nog niets van de medische wereld. Om de zorgcollega’s zo goed mogelijk te kunnen helpen, heb ik meteen met behulp van Wikipedia een alfabetische lijst van zorgtermen gemaakt. En nog steeds doe ik mijn best om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in deze sector, onder meer via internet, ChatGPT en collega’s die elders werken. Verder lees ik bijvoorbeeld de documentatie van medische apparaten en natuurlijk moet je je eigen vakkennis bijhouden. Standaard wordt er van je verwacht dat je bepaalde certificeringen haalt en daarnaast worden via het Leerportaal ook cursussen aangeboden. Er is sowieso veel ruimte om je te ontwikkelen. Als je een zinvolle training wil volgen, kun je een aanvraag doen, en ik heb daar zelf nog nooit ‘nee’ op gehoord. Zo hoop ik binnenkort de ITIL-opleiding af te ronden.”
Automatisering en eHealth
Er verandert de laatste jaren veel in de zorg met toenemende automatisering en de komst van ‘eHealth’. “Automatisering – kortweg: van papier naar digitaal gaan – maakt de zorg efficiënter en dus ook goedkoper voor de samenleving. Denk aan het eConsult, waarbij een arts zijn patiënten via beeldbellen spreekt, het thuismonitoren van bepaalde aandoeningen waarbij de zorgverlener op afstand mee kan kijken, het Zorgdomein en het Zorgportaal waar informatie wordt uitgewisseld tussen patiënt en zorgverlener, het digitaal aanmelden van patiënten als ze een afspraak in het ziekenhuis hebben. Al die veranderingen hebben ook de nodige impact op de dienstverlening die wij leveren, want als de connectiviteit niet werkt, kan de patiënt niet worden geholpen. Aan ons dus de taak om het ziekenhuis in deze ontwikkelingen te ondersteunen en verstoring zoveel mogelijk te voorkomen.”
Team
Er werken zo’n tachtig mensen voor de verschillende ICT-vakgroepen binnen het Dijklander Ziekenhuis. “Doorgaans zijn het duizendpoten,” karakteriseert Armand hen. “Ze zijn met veel dingen tegelijk bezig: er zijn steeds nieuwe projecten, maar ze zorgen er ook dagelijks voor dat de bestaande infrastructuur blijft draaien.” Binnen Armands afdeling Kwaliteit en Service zijn de collega’s transparant, spreken ze elkaar aan en zijn ze op de hoogte van elkaars werkzaamheden. De onderlinge sfeer is goed en informeel. “Er is natuurlijk altijd ruimte voor verbetering, en medewerkers worden aangemoedigd met nieuwe initiatieven en ideeën te komen.”
Tegen ICT’ers die een baan bij het Dijklander Ziekenhuis overwegen, wil Armand zeggen: “Het ziekenhuis is een heel dynamische werkplek: het is echt inspirerend om bij de grote veranderingen betrokken te zijn. Daarnaast zijn de arbeidsomstandigheden bij het Dijklander prettig. Zo kun je met een fulltime baan van 36 uur kiezen voor vier dagen van negen uur en zijn er mogelijkheden om deels thuis te werken. Ook kun je gebruikmaken van een fietsplan en sporten tegen een gereduceerde prijs. Als je met je ICT-baan echt iets meer wil beteken en voor mensen, dan ben je hier op je plek.”