"Het is veelzijdiger dan in een reguliere apotheek, je leert veel"

Apothekersassistent Diny

'DOORDENKER' Diny den Braver is een apothekersassistent

Twaalf en een half jaar werkt Diny den Braver nu als poliklinisch apothekersassistent in de Maelson Apotheek van het Dijklander Ziekenhuis in Hoorn. Een zelfstandige en verantwoordelijke taak, waar je een echte doordenker voor moet zijn. “De aandoeningen en medicijnen van de patiënten hier zijn veel complexer dan in een reguliere apotheek. Je moet er altijd alert op zijn of voorgeschreven medicijnen wel samengaan met wat mensen nog meer gebruiken – en of ze alles wel hebben gemeld bij de arts.”

Veelzijdig werk

Diny begon in 1987 als apothekersassistent in een reguliere apotheek in Amsterdam. “In mijn familie werkten veel mensen in de zorg, waardoor ik mijn vervolgopleiding ook in die richting zocht. En dat is een goede keuze geweest – ik doe mijn werk nog steeds met veel plezier. Behalve dat ik er drie jaar uit ben geweest toen ik moeder werd, ben ik sindsdien altijd apothekersassistent gebleven, sinds 2012 hier in de Maelson Apotheek.” 

Het werken in het ziekenhuis bevalt haar prima. “Het is veelzijdiger dan in een reguliere apotheek, waar patiënten vaak komen voor meer eenvoudige medicijnen, zoals antibiotica. Je leert hier dus veel. Ook heb je rechtstreeks contact met de specialisten en zijn er korte lijnen met de afdelingen waar mensen verpleegd worden en bijvoorbeeld met de klinische farmacie. We doen echt belangrijk werk, bijvoorbeeld bij het dubbelchecken van de voorgeschreven doseringen en op contra-indicaties. Zo komt het regelmatig voor dat patiënten bij de arts hebben aangegeven dat ze niks anders slikken, maar bij doorvragen door ons blijkt dat ze niet hadden gedacht aan de anticonceptiepil die ze gebruiken of een middeltje van de drogist dat bloedverdunnende eigenschappen heeft. Ook kan het gebeuren dat we een voorgeschreven middel niet op voorraad hebben of dat we vragen hebben over de voorgeschreven dosering – een arts is ook maar een mens en kan zich vergissen: dan nemen we meteen contact op om te overleggen. Je moet dus altijd zelf doordenken en alert zijn. Op zo’n moment maak je echt verschil – dat vind ik misschien wel het mooiste van mijn werk.”

Patiënten met vragen

Waar Diny ook van geniet, is om patiënten te helpen die vragen hebben over hun medicijnen. “Mensen die een inhalator gebruiken krijgen soms last van hoest of van schimmel in de keel. Ze vragen dan om een ander middel, maar vaak kun je ze helpen door goede instructies te geven, zoals niet te hard inhaleren en de mond spoelen na inhalatie. Of een ouder vertelt dat een kind met oorontsteking de antibiotica vies vindt. Dan geef je tips om het bijvoorbeeld door wat limonade te mengen of om het kind even met het spuitje te laten spelen en zo voor afleiding te zorgen. En met hart- of reumapatiënten puzzel je samen uit welke momenten in de week voor hen uitkomt om injecties te zetten. Zo kun je echt wat voor mensen betekenen.”

Flexibel

De Maelson Apotheek is de poliklinische apotheek van het ziekenhuis en doet tegelijkertijd dienst als dienstapotheek voor de regio West-Friesland. “De apotheek is 24 uur per dag open, dus dat betekent dat weekend- en nachtdiensten draaien erbij hoort. Toen ik zelf begon, stond ik er na drie maanden al alleen in de nachtdienst – ze hadden zich niet echt gerealiseerd dat ik dat nooit eerder had gedaan. Maar nu krijg je als beginner wel extra begeleiding en word je hierin stap voor stap meegenomen.” Overigens vindt Diny de onregelmatige tijden niet erg. “In principe kun je dit heel flexibel invullen en aangeven hoe vaak en wanneer je wilt. Als er omstandigheden in je privéleven zijn, wordt daar ook rekening mee gehouden. Bovendien: als ik dan ’s nachts alleen in de apotheek sta, voelt dat best stoer. ‘Vannacht run ik deze toko’, denk ik dan, haha.”

Informeel en gezellig

Het is nog maar zo’n drie jaar geleden dat de Maelson Apotheek organisatorisch onderdeel werd van het Dijklander Ziekenhuis. “In het begin was ik bang dat je in zo’n grote organisatie niet meer dan een nummer zou zijn. Maar dat blijkt helemaal niet zo te zijn. We hebben een leuk team en doen het werk echt samen. Het is vaak druk en dan heb je elkaar nodig om alles af te krijgen en de apotheek netjes achter te laten voor de avondploeg. Als het qua drukte kan, is het de bedoeling dat je afwisselend werk doet: een deel van de dag aan de balie en dan eens een tijdje achter de computer. De sfeer is informeel en gezellig, we eten bij gelegenheid een gebakje met elkaar en appen elkaar over de vakantie. Bij ziekte van een collega laten we merken dat we meeleven, door een kaartje of een appje. Zelf heb ik ook ervaren dat je serieus wordt genomen als je ergens tegenaan loopt. In het begin moest ik er erg aan wennen dat ik door de onregelmatige diensten steeds met andere mensen werkte. Toen ik dat aangaf werd het meteen opgepikt en kon ik een paar keer met een extern iemand praten. Ook is er een arboarts of een geestelijk verzorger beschikbaar als je dat wilt – dat heb je in een kleine organisatie natuurlijk niet.”

Les van een specialist

Ook qua ontwikkeling biedt het Dijklander Ziekenhuis veel mogelijkheden. “Er zijn online cursussen en soms verzorgt een specialist een les voor ons, waarbij je dan dieper ingaat op verschillende ziektebeelden. Bijvoorbeeld een cardioloog die uitleg geeft over het hart en over hartritmestoornissen, of een oncoloog die vertelt over medicijnen tegen kanker, een veelvoorkomend onderhoudsmedicijn en de berekening van de hoeveelheden, dat soort dingen. Heel interessant. Ook zijn er andere mogelijkheden om een interne opleiding of een cursus te volgen. In overleg is er veel mogelijk. Verder hebben we natuurlijk een personeelsvereniging die leuke dingen organiseert en hebben we goede arbeidsvoorwaarden.”

Bekijk de vacatures voor Paramedisch