Valerie werkte voorheen altijd al op het snijvlak van business en IT. “In mijn vorige rol als projectleider bij een commercieel bedrijf heb ik veel geleerd, maar ik voelde na een aantal jaar dat ik me in wilde zetten voor iets maatschappelijk relevanters. Vandaar mijn overstap.” Valerie had privé al goede ervaringen met het Dijklander Ziekenhuis. “Het is een speciale plek voor mij, want hier is onze kinderwens in vervulling gegaan en in dit ziekenhuis zijn ook onze twee jongens geboren,” licht ze toe. “Het idee om hier zelf een bijdrage te leveren bracht me in beweging. In de sollicitatieprocedure voelde ik meteen een klik, mijn energie ging stromen.”
Uniformiteit én verschillende behoeften
Toch is het een flinke overgang van commerciële wereld naar zorgsector. Met ‘een steile leercurve’ noemt ze het zelf. Wat er dan zoal verschilt? “Eigenlijk alles! Wat mij aanspreekt, is dat hier de zorg centraal staat, terwijl in een commerciële wereld een tegenvallende omzet kan leiden tot een koersverandering. Tegelijk heb je in de zorgsector te maken met veel processen en procedures, waardoor besluitvorming soms langer duurt. Verder is de structuur van de organisatie anders. De uitdaging is om de juiste balans te vinden tussen uniformiteit en het inspelen op de uiteenlopende wensen van de verschillende afdelingen.”
Een project waar Valerie op dit moment mee bezig is, is de implementatie van een roosterprogramma voor de medisch specialisten. “Ook daar speelt de diversiteit in het huis een rol. Zo heeft elke afdeling eigen richtlijnen over hoe een planning tot stand komt. Hier kun en wil je dus centraal geen regels op afdwingen, maar het doel is wél om waar mogelijk uniform te werken.”
Een ander voorbeeld is de automatisering van de centrale dienstlijst voor de receptie. “De receptionisten werkten voorheen twee uur per dag aan een handmatige dienstlijst. Zo’n dienstlijst wordt gebruikt om patiënten naar de juiste medisch specialist door te verbinden. Dat we dit hebben kunnen automatiseren scheelt hen veel tijd. En niet geheel onbelangrijk: artsen worden niet meer onterecht gestoord. Een mooie verbetering, iets waar ik trots op ben.”
Contact met zorgafdelingen & collegialiteit
Valerie wil dat collega’s blij zijn met wat ze hebben opgeleverd. Om dat te bereiken is het contact met de zorgafdelingen een belangrijk onderdeel van haar werk. “Als ik even langsga, komen er hele andere gesprekken op gang dan wanneer ik een mail stuur. Dus je ziet mij regelmatig door het ziekenhuis lopen. Ook binnen de IT-afdeling zijn de lijnen kort en zie ik dat mensen oprechte interesse tonen in elkaar.”
Terugkijkend op haar eerste halfjaar bij het Dijklander Ziekenhuis heeft Valerie geen moment spijt van haar overstap. “Ik ga elke dag met plezier naar het werk! Er is ontzettend veel te ontdekken, dus het is nooit saai. Daarnaast is er onderling fijn contact: mensen leven hier met elkaar mee, dat was ik niet zo gewend.”
“Tot slot merk ik dat het Dijklander Ziekenhuis ruimte geeft voor een goede werk-privébalans, bijvoorbeeld doordat mij de mogelijkheid wordt geboden om parttime te werken. En hoewel ik graag op kantoor ben, is het fijn dat we ook thuis kunnen werken. Zo kan ik mijn baan goed combineren met mijn gezin met jonge kinderen.”
Competenties
Uitdagingen zijn er ook: “De uitvoering van een project loopt soms anders dan gepland, maar dat is een gegeven bij projectmanagement. De belangrijkste competenties die je voor deze functie nodig hebt zijn wat mij betreft: resultaatgerichtheid en stakeholdermanagement. Tijdens de uitvoering van een project hou ik altijd het einddoel voor ogen. En daarbij is het ontzettend belangrijk om alle betrokkenen aangehaakt te houden en te zorgen voor draagvlak.”